Prowadzenie samochodu w dzisiejszych czasach jest czymś, bez czego wiele osób nie wyobraża sobie normalnego, codziennego funkcjonowania. Każdy doskonale wie, że w celu prowadzenia samochodu niezbędna jest odpowiednia licencja, a raczej uprawnienie, które pozwala nam na włączenie się do ruchu drogowego. Takim zezwoleniem jest oczywiście prawo jazdy, które w różnych kategoriach definiuje nasze umiejętności prowadzenia konkretnego pojazdu po przejściu kursu w miejscu, w jakim jest szkoła jazdy. Najpopularniejszą kategorią, na którą większość kierowców ma uprawnienia, jest bez dwóch zdań kategoria B, która to pozwala na prowadzenie zwykłych, czterokołowych samochodów osobowych. Osobne licencje musimy mieć na prowadzenie autobusów, tirów czy nawet motocykli. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chcemy zostać przewoźnikami – każdy przewoźnik taksówki, ma bowiem obowiązek posiadania odpowiedniej licencji uprawniającej go do pełnienia tego właśnie zawodu.

Samochody w szkole jazdy

Jak każda nauka, tak i nauka jazdy kończy się ostatecznie egzaminem. Egzaminy odbywają się w przeznaczonym do tego miejscu – z reguły, w naszym kraju są to WORDy – wojewódzkie ośrodku ruchu drogowego. Po zapisaniu się na egzamin dowiadujemy się, że odbędą się dwa egzaminy – oba oczywiście muszą być pozytywnie zaliczone, jeżeli chcemy mieć możliwość pełnoprawnego poruszania się konkretnym pojazdem po drogach publicznych. Pierwsza część egzaminu to część teoretyczna – podczas tego etapu egzaminu, zostaniemy przydzieleni do odpowiedniej w sali, w której na monitorze komputera wyświetlane będą kolejne pytania z udostępnionej, publicznej bazy pytań. Warunkiem zaliczenia jest poprawna odpowiedź na zdecydowaną większość pytań. W sytuacji, w której nie uda nam się zaliczyć tego egzaminu pozytywnie, nie mamy możliwości podejścia do drugiego etapu egzaminu – musimy zatem powtórzyć pierwszą część, a więc cały egzamin teoretyczny. Egzaminy na prawo jazdy są oczywiście egzaminami do kupienia. Nie możemy, rzecz jasna, kupić zaliczenia egzaminu, jednakże musimy zapłacić za każde kolejne podejście.

Po poprawnym przejściu przez pierwszy etap egzaminu, a więc przez część teoretyczną, przyjdzie pora na część praktyczną. Na tym etapie zdawalność jest najniższa, uśredniając wyniki możemy uznać, że zdawalność takiego egzaminu to solidne 50%. Egzamin praktyczny składa się z trzech części – pierwszą z nich jest kontrola stanu technicznego pojazdu. Wylosowane zostanie nam pytanie techniczne, na które będziemy udzielić pozytywnej odpowiedzi. Pytania z zagadnień technicznych to zazwyczaj sprawdzanie stanu płynów, czy kontrola świateł w samochodzie egzaminującym. Druga część egzaminu to plac – na nim do wykonania będziemy mieć dwa zadania – pierwsze z nich to pokonanie łuku i zatrzymanie się w kopercie, a więc w miejscu do tego przeznaczonym. Łuk pokonujemy zarówno przodem, jak i tyłem. Po poprawnym przejściu łuku, ostatnim zadaniem na placu będzie ruszanie z hamulca ręcznego na wzniesieniu, w tym przypadku samochód tylko minimalnie może zjechać w dół. Ostatnia część egzaminu to jazda po mieście pod czujnym okiem egzaminatora.