Chcąc uzyskać wymagane uprawnienia do kierowania pojazdami, nieuniknione będzie zapisanie się do szkoły jazdy. W Polsce, wszelkie aspekty związane z prawem jazdy bądź tożsamymi licencjami są ściśle opisane i określone prawnie, a więc w żaden sposób niemożliwe jest, aby jakikolwiek z etapów pozyskiwania takich uprawnień mógł być pominięty.

Motoryzacja i szkolenia zawodowe

Szkoły jazdy oferują najróżniejsze kursy jak i szkolenia zawodowe, dzięki którym będziemy w stanie podejść do odpowiednich egzaminów. Najpopularniejszy jest oczywiście egzamin kategorii B na prawo jazdy, w którym to musimy przebrnąć przez dwa etapy egzaminowania – jest to etap teoretyczny oraz etap praktyczny. Podczas egzaminu teoretycznego, będziemy musieli odpowiedzieć na kilkanaście pytań związanych z samochodem, jazdą oraz przepisami ruchu drogowego. Warunkiem zaliczenia jest poprawna odpowiedź na zdecydowaną większość pytań – jeśli taka sztuka nam się nie powiedzie, będziemy musieli podejść do egzaminu ponownie, ponieważ bez zaliczonej części teoretycznej, nie możemy podchodzić do części praktycznej egzaminu na prawo jazdy. Należy wspomnieć, że egzamin składa się z pytań dostępnych w publicznej bazie danych, a także każdorazowo, kolejne podejście do egzaminu jest płatne.

Warto więc uzbroić się w cierpliwość i nauczyć się odpowiedzi na pytania udostępnione w bazie danych – na przykład po to, aby nie musieć po raz kolejny podchodzić do egzaminu teoretycznego i płacić za podejście po raz kolejny. Po poprawnym zdaniu egzaminu teoretycznego, możemy zapisać się na część praktyczną egzaminu – ta z kolei, składa się z trzech określonych etapów. Pierwsza część egzaminu teoretycznego to sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, najczęstszymi pytaniami na tym etapie jest sprawdzenie stanu świateł bądź kontrola płynów w samochodzie ulokowanych pod maską. Jeżeli to nam się uda, przechodzimy do drugiego etapu egzaminu, jakim jest przejazd przez plac manewrowy. Tutaj do wykonania będziemy mieć dwa zadania, pierwsze z nich to łuk oraz zatrzymanie się w kopercie, czyli miejscu do tego wyznaczonym – łuk pokonujemy zarówno do przodu, jak i na biegu wstecznym. Kolejnym, ostatnim już zadaniem na placu manewrowym będzie ruszanie pod wzniesienie przy użyciu hamulca ręcznego – po poprawnym wykonaniu obu zadań, egzaminator usiądzie obok nas, na miejscu pasażera – od tego momentu musimy się go bezwarunkowo słuchać, gdyż to właśnie on będzie wydawał nam polecenia.

Uprawnienia możemy uzyskiwać na wiele różnych pojazdów bądź też maszyn. Zdecydowanie coraz większą popularnością cieszą się szkolenia zawodowe na koparki. Takie kursy zakończone oczywiście egzaminem również podzielonym na część teoretyczną i praktyczną pozwolą nam na kontrolowanie maszyn koparkowych o odpowiednich, wskazanych w licencji parametrach. Licencja na prowadzenie koparek nie jest bowiem uniwersalna dla każdego typu koparki – bardzo często, chcąc przesiąść się z koparki mniejszej do większej, będziemy musieli ponownie podejść do delikatnie zmienionego egzaminu.