Każde auto wyposażone jest w skrzynię biegów. Jest ona ważna dla bezpiecznej i poprawnej eksploatacji samochodu. Dzięki niej wykorzystanie mocy silnika jest zoptymalizowane. Skrzynia biegów pełni kluczową role w aucie. Motoryzacja z każdym rokiem się rozwija. Dlatego na rynku pojawiają się coraz nowsze i lepsze skrzynie biegów. Wyróżniać można wiele rodzajów. Różnie się one często konstrukcją. Jakie są powszechnie używane skrzynie biegów? Jakie funkcje one spełniają? Jak ochronić samochód przed ich uszkodzeniem? Zadać można sobie wiele pytań odnośnie skrzyń biegów. Ważna jest także ich budowa. Zapraszam Ciebie zatem do zapoznania się z faktami.

Skrzynia biegów – rodzaj manualny

Samochody są najczęściej wyposażone w manualne skrzynie biegów. Taka praktyka wyposażenia pojazdów jest powszechnie stosowana. Czasami używa się zastępczej nazwy – mechaniczna skrzynia biegów. Składa się ona z zestawu kół zębatych, które osadzone są na wałkach. Posiadają mechanizm przesuwu, czego celem jest połączenie ze sobą właściwej pary trybów, które realizują wybór przełożenia przez kierowcę. Manualne skrzynie biegów różnią się od automatycznych sposobem zmiany przełożenia. Gdy mamy na myśli skrzynie manualne, wtedy kierowca ręką zmienia owo przełożenie. W celu płynnej zmiany biegów, koła zębate mają synchronizatory i przesuwki. To one dostosowują prędkości obrotowe trybów zazębianych. W skrzyni manualnej znajdziemy także łożyska. Na nich osadza się wałki oraz koniecznie muszą być uszczelniacze. To zapobiega wyciekaniu oleju, który jest w skrzyni. Na wyposażeniu skrzyni znajdziemy także czujnik włączania biegu wstecznego, który aktywuje światła cofania.

Za stosowaniem korzystania z manualnej skrzyni biegów przemawia również aspekt ekonomiczny. Samochody z tak zwanymi „automatami” są bardziej kosztowne w eksploatacji. Wtedy też zużycie paliwa jest większe. Tak mówią twarde dane. Przecież oszczędności dla Twojego portfela są istotne i powinieneś ten argument brać pod uwagę.

Najczęściej spotykane awarie skrzyń biegów

Może dojść do wycieku oleju. To zdarza się dosyć często przy długim eksploatowaniu samochodu. Oprócz tego kolejną wadą jest praca skrzyni biegów na biegu jałowym – jest ona bardzo głośna. Również jazda na każdym z biegów bywa hałaśliwa. Czasami może się zdarzyć sytuacja wyskakiwania biegów. To może być niebezpieczne i trzeba na ten element uważać. Mogą także wystąpić kłopoty z przełączaniem biegów. Wyżej wymienione awarie są najczęstsze wśród problemów, które pojawiają się z użytkowaniem skrzyni biegów.